گزارش نهایی طرح پژوهشی «بررسی راهبردهای اخیر در حوزه های پژوهش و فناوری در علوم زیستی» در شورای علمی فرهنگستان علوم به تصویب رسیده و طرح مزبور خاتمه یافته تلقی شده است. در ذیل خلاصه مدیرتی این طرح پژوهشی خاتمه یافته آمده است. مجری این طرح آقای دکتر حسن ابراهیم زاده عضو پیوسته فرهنگستان علوم و استاد پیشکسوت زیست شناسی دانشگاه تهران بوده و آقای دکتر سیدمهدی سیدی همکار مدعو شاخه زیست شناسی فرهنگستان علوم و عضو هیئت علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری همکار طرح مزبور بوده است.
بررسی راهبردهای اخیر در حوزه های پژوهش و فناوری در علوم زیستی
علوم زیستی از حوزه های اقتدارآفرین برای تمامی کشورهای جهان است که در هزاره سوم بر اهمیت آن بیش از پیش افزوده شده است. امروز علوم زیستی مسیر مولکولی شدن را با سرعتی بیش از سالهای قبل طی می کند و ظهور حوزه زیست شناسی سنتزی، تغییرات خارق العاده ای را در زندگی بشر ایجاد خواهد کرد. سابقه زیست شناسی در ایران به بیش از 85 سال می رسد و این حوزه با تأسیس دانشگاه تهران رشد زیادی پیدا کرد و امروز از حوزه های فعال علوم پایه در کشورمان محسوب می شود. اگرچه قبل از انقلاب اسلامی نیز در حوزه زیست شناسی پژوهشهایی صورت می گرفت؛ ولی پس از انقلاب و به ویژه بعد از اواخر دهه 60 ، پژوهش در زیست شناسی سرعت بیشتری یافت و با گسترش آموزش عالی در کشور، زیست شناسی از چند دانشگاه محدود، به سراسر کشور گسترش یافت. هم اکنون، حوزه زیست شناسی در زمینه پژوهش از حوزه های فعال کشور است که حاصل آن انتشار مقالات زیادی در مجلات معتبر بین المللی است. با این وجود، وضعیت پژوهش و فناوری در حوزه زیست شناسی در کشورمان با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد و بایستی در اسرع وقت تغییراتی پیدا کند تا کشورمان بتواند فاصله خود را با رقبا، که برخی سابقه چندانی در حوزه زیست شناسی ندارند، کم کند.
در ذیل به برخی از مهمترین موارد که حاصل پژوهش انجام شده است، اشاره و پیشنهادهایی نیز ارائه می شود:
- حوزه علوم زیستی در کشورمان در سطح آموزشی و پژوهشی به چند تکه تقسیم شده و هر تکه در یک وزارتخانه و یا حتی نهاد قرار گرفته که با یکدیگر ارتباط و هماهنگی ندارند. دوره پیش از دانشگاه در وزارت آموزش و پرورش، و دوره دانشگاه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دانشگاه آزاد اسلامی، جهاد دانشگاهی، وزارت جهاد کشاورزی، و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته که در عین کثرت، از وحدت حداقلی برخوردارند. هماهنگی، همراستایی و همدلی حداقلی در بین بازیگران باعث شده که تنه قوی زیست شناسی با تکه تکه شدن، وضعیت نحیفی پیدا کند. نداشتن تولیت واحد در علوم زیستی کشور باعث شده تا اهداف کلان به خوبی تبیین نشود و جهت گیری کشور در این حوزه مشخص نباشد. نیاز است تا حوزه علوم زیستی در کشور دارای مدیریت کلان باشد تا سیاستگذاری و برنامه ریزی صحیحی بر این حوزه اعمال شود.
- اهمیت علوم زیستی در کشورمان از سوی برنامه ریزان، مشابه سایر حوزه های علمی در نظر گرفته می شود. در حالی که در کشورهای پیشرفته صنعتی، پس از حوزه دفاعی، بیشترین سرمایه گذاری به حوزه علوم زیستی اختصاص می یابد، زیرا این حوزه زیرساخت های اصلی امنیت غذایی، سلامت، برخی صنایع مهم در اقتصاد و اشتغال، و نیز امنیت در حوزه های دفاعی و امنیتی را برای این کشورها فراهم می کند. لذا برنامه ریزان کشورمان باید سرمایه گذاری بسیار بیشتری را در حوزه علوم زیستی مبذول دارند. یکی از تبعات کوتاه مدت عدم سرمایه گذاری کافی، تندتر شدن شیب مهاجرت متخصصان علوم زیستی از کشور است.
- حوزه زیست شناسی از حوزه هایی است که بیشترین میان رشته ای ها را به وجود آورده است. حوزه های جدید علوم زیستی به ویژه زیست شناسی سنتزی و زیست شناسی سامانه ها با علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی بین رشته ای های زیادی ایجاد کرده اند، این در حالی است که در کشورمان بین رشته ای های جدید در حوزه زیست شناسی بسیار محدود و کم قوت هستند.
- اگرچه گسترش آموزش عالی و به ویژه راه اندازی دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های کشورمان باعث شده تا پژوهش در بخش های مختلف زیست شناسی توسعه یابد، مقالات زیادی در مجلات علمی جهان منتشر شود، و بر تعداد نیروی انسانی متخصص اضافه شود، ولی اولویت گذاری در پژوهشهای هر دانشگاه و یا منطقه در کشور وجود ندارد و مشخص نیست که برای مثال در پنج سال آینده علوم زیستی کشور در چه حوزه هایی به مقام مهمی در سطح جهانی دست یافته است.
- آسیب به زیست شناسی از دوره ابتدایی و متوسطه آغاز می شود. برنامه های درسی زیست شناسی و کتب تدوین شده، و روشهای آموزشی بسیار قدیمی است که تغییر آنها مورد تأکید رهبری معظم انقلاب اسلامی نیز هست. وزارت آموزش و پرورش هر روز از دانشگاه های کشور دورتر می شود و خود به طور مستقل روشها و کتب درسی را تدوین میکند و این در حالی است که در کشورهای پیشرفته روشهای آموزشی و تدوین کتب درسی مورد استفاده در دورههای ابتدایی و متوسطه عمدتاً با استادان مجرب دانشگاه ها است. نیاز است تا آموزش و پرورش در کشورمان در روشهای اجرایی موجود تجدیدنظر کند.
- رتبه علوم زیستی کشورمان در حوزه پژوهش در جهان و آسیا وضعیت مطلوبی ندارد. اگرچه تعداد مقالات منتشره زیاد است؛ ولی بررسی شش ساله نشان داد که با گذشت زمان از کیفیت مقالات کاسته شده است و رتبه علوم زیستی در کیفیت نزولی است. کشورهای رقیب ایران در آسیا با سرعت بسیار بیشتری به دنبال پیشی گرفتن از ایران در حوزه علوم زیستی هستند و در صورت عدم پرداختن صحیح به این موضوع، باعث عقب رفتن بیشتر رتبه کشور حتی در آسیا خواهد شد.
- در حوزه آموزش علوم زیستی، تحولات زیادی صورت گرفته است و دانشگاه های مهم و مرجع دنیا از این روشها استفاده می کنند، شایسته است که این روشها در کشورمان نیز به اجرا درآید. ارتباط دانشجویان در دوره کارشناسی با محیط پیرامونی و جامعه، و صنایع و بازدید و ارتباط با آنها یکی از مهمترین بخش های آموزشی در دوره کارشناسی علوم زیستی است.
- صلاحیت های شغلی در دوره های کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در کشورمان تدوین نشده و همین امر باعث شده تا آموزش با بازار کار همخوانی نداشته باشد. یکی از مهمترین دلایل بیکاری؛ نداشتن صلاحیت های شغلی است که باید در مراحل مختلف آموزشی، آموزش داده شود تا دانش آموختگان بتوانند با اشتغال به حرف مرتبط از رضایت مندی کافی برخوردار شوند.
- ارتباطات بین المللی از مهمترین عوامل پیشرفت جوامع است. در حوزه های علمی این امر بسیار مهم است. نتایج این پژوهش نشان داد که در حوزه علوم زیستی، کشورمان از کمبود روابط علمی با دانشگاه های خارج از کشور رنج می برد. علی رغم صلاحیت های علمی زیست شناسان کشور، متأسفانه عدم حمایتهای مالی و لجستیک باعث شده تا ارتباطات علمی واقعی بین پژوهشگران کشورمان با همترازان آنها در سایر نقاط دنیا شکل نگیرد و این امر میتواند به عنوان یکی از عوامل رکود علمی تلقی شود.
- دانشگاه های کشور، و به ویژه در حوزه های مختلف علوم زیستی، از داشتن دانشجویان بین المللی استفاده نمی کنند. در حالی روند جهانی بر داشتن حداقل 20 درصد دانشجویان خارجی در هر دانشگاه تأکید دارد، ولی سیاستگذاری و برنامه ریزی صحیحی برای این امر در کشورمان وجود ندارد.
- برای داشتن فناوری های کاربردی و جدید نیاز به پژوهشهای بسیار با کیفیت است. نتایج این پژوهشها باید بهصورت ثبت اختراع درآید تا بتوان از آن استفاده برد. متأسفانه بسیاری از پژوهش های انجام شده در کشور یا قابلیت ثبت اختراع ندارند، و یا در صورتی که ثبت شوند نمیتوانند به بازار راه یابند. نداشتن اولویت های ملی در حوزه علوم زیستی، و نیز عدم سرمایه گذاری کافی از مهمترین عوامل عدم ورود حوزه علوم زیستی به فناوری و تجاری سازی است.
- عدم توجه کافی به اسناد بالادستی در کشور باعث شده که این اسناد بسیار مهم تنها زینتبخش کتابخانه ها باشند. نیاز است تا در صورت لزوم این اسناد بازنگری شوند و پیوست های مالی و اجرایی برای آنها تمهید شود تا در بازه زمانی مشخص بتوان درصد اجرایی شدن آنها را رصد کرد. بخشی از این اسناد که به علوم پایه اختصاص دارد میتواند با کمک شاخه های علوم پایه تدوین شود. این پژوهش می تواند برای تجدید نظر در بخش زیس تشناسی مفید باشد.

Report