«این مطلب با استفاده از نتایج طرح های پژوهشی فرهنگستان علوم تحت عنوان «بررسی وضعیت علم در کشور برای جهت گیری آینده» و نظرات اعضای فرهنگستان و صاحبنظران داخلی و خارجی، برای طرح و بحث و تبادل نظر در جلسه مجمع عمومی فرهنگستان تنظیم شده بود که فرازهایی از آن در یکصد و نوزدهمین جلسه مجمع عمومی فرهنگستان علوم مورخ 30 شهریورماه 1396 ایراد شد.
مقدمه
با توجه به تغییرات سریعی که در توسعه روز افزون علوم و فناوریها صورت میگیرد و با وجود اینترنت و امکان ذخیره و انتقال حجمهای زیاد اطلاعات و انجام بخش مهمی از فعالیتها در آینده توسط رباتهای هوشمند و توقع جامعه از دانشگاه در آینده، دانشگاهها باید:
- آمادگی کافی برای هماهنگی با این تغییرات داشته باشند وگرنه دچار عقب ماندگی خواهند شد.
- شرایط روز را بشناسند و با آینده نگری فعالیت کنند.
- با تحولات دنیا و نیازهای روز کشور هماهنگی داشته باشند.
- دانشگاهها اصلی ترین مؤسساتی هستند که میتوانند بر اساس واقعیتهای هر جامعه دردهای آن را دریابند و راهکار ارائه دهند و جامعه انتظارات خاص از آنها دارد. این مأموریت را دانشگاه ها باید بپذیرند.
اشاره ای به برخی از مشکلات دانشگاههای ایران
- عدم برخورداری از معیارهای خاص دانشگاهی
- عدم اشتغال دانش آموختگان و مهاجرت بخشی از آنان که توانایی بالاتری دارند.
- عدم مهارت آموزی دانشجویان
- بی انگیزه شدن دانشجویان و عدم توجه به کارآفرینی و ایجاد خلاقیت در دانشجو
- افزایش کمی دانشجو به ویژه در دوره های تحصیلات تکمیلی بدون توجه به کیفیت
- عدم ارتقای بینش دانشجویان نسبت به تفکر علمی و آینده نگری
- عدم توجه کافی به دوره های فنی و حرفهای، کاردانی و کارشناسی مورد نیاز کشور
- عدم توجه به نیازهای کشور از نظر تعداد و نوع افراد متخصص لازم، و رشد بیرویه دانشگاه هایی که معیارهای دانشگاهی ندارند.
- وابستگی زیاد به بودجه دولتی
- عدم ارتباط کافی بین جامعه و دانشگاه
- ضعف همکاری های بین المللی
- تمرکزگرایی و یکنواختی سیستم آموزش و پژوهش در کشور
- عدم توجه کافی به ارتقای اخلاق علمی
- عدم توجه دانشگاهها به مسئولیتهای اجتماعی
- عدم توجه کافی دانشگاهها به مشکلات حاد اجتماعی مثل تغییر اقلیم، بحران آب، محیط زیست و الگوهای سبز و کاهش آلودگیها
- عدم توجه دانشگاهها به سالم ماندن انسانها به ویژه سلامت اجتماعی و معنوی
- عدم ارتباط کافی بین دانشمندان دانشگاهی و سیاستگذاران
- عدم خلاقیت دانشگاهها در اصلاح برنامه های آموزشی بر اساس نیازهای روز و آینده، جامع نگر نبودن و عدم توجه کافی به بین رشته ای
- عدم وجود اختیارات کافی و خلاقیت در تصمیم گیری هیأت امنای دانشگاهها و رؤسای دانشگاه ها
- عدم توجه به امکان ثبت پتنت ها و استفاده معنوی و مادی از آنها
- عدم توجه کافی به علوم نوپدید
- سیاست زدگی و عدم توجه به مدیریتهای مناسب در مقاطعی از زمانها
- ارتباط ضعیف دانشگاه با بخشهای اقتصادی، صنعتی، اجرایی و خدماتی
- ضعف در آموزش زبان فارسی
- ضعف در جامع نگری علمی و سخت گیری در حفظ درز و مرزهای ایجادشده در علوم
- گرفتار شدن در روش های سنتی بدون توجه کافی به تغییرات سریع در جهان و نیازها و امتیازات خاص کشور، معمولاً اصلاحات جزئی در بازنگری برنامه ها
- ضعف در جذب دانش آموختگان ممتاز از دانشگاههای خوب خارج و داخل (سیستم فراخوان استخدام فعلی و شرایط حاکم، جذب کننده نیست)
- جهت گیری پژوهش برای آموزش و مقاله و غلبه پژوهش های پایان نامهای و رساله و عدم توجه به طرح های کلان و مورد نیاز برای رفع مشکلات کشور و نداشتن ساز و کارهای استفاده از علم در عمل
- نامشخص بودن جایگاه و وضع علوم انسانی و اجتماعی در کشور
برخی از خصوصیات دانشگاه های آینده و آینده نگر
- مدیران دانشگاه های آینده و استادانش آینده نگرند و در جهت ارتقای فرهنگ آینده نگری در دانشجویان و اجتناب از روزمرگی و تغییر نگاه ها و افق دید به آینده برای حرکت در مرزهای دانش، پایداری و ثبات دانشگاه و پاسخگو بودن به امور جامعه با استفاده از علم روز تلاش می کنند.
- دارای ساختاری جدید با انعطاف پذیری بیشتر بوده و به گونه ای طراحی می شوند که امکان اصلاح ساختارها باشد. پایبند به مرزها و جزیره ای بودن دانشگاه نیستند.
- مهد خلاقیت و نوآوری اند.
- شرایط لازم برای استفاده از امکانات دانشگاه برای برآوردن نیازهای روز را فراهم می کنند و مقاومت های درونی برای تغییرات ضروری در دانشگاه های آینده و آینده نگر بسیار کم است (در شرایط حاضر پایبندی به مرزها و بافت سنتی، خلاقیت و پیشرو بودن دانشگاه ها را تحت تأثیر قرار داده است)
- دارای مدیریت قاطع و دارای اختیارات کافی برای رشد و توسعه و اصلاح ساختار، بر مبنای نیازهای روز و آینده بوده و با استفاده از مشاوره های جامعه دانشگاهی و صاحبنظران در جهت تغییرات راهبردی حرکت می کنند.
- جوامعی موفق خواهند بود که از دانش روز جهانی استفاده بهینه کنند و برای این مهم، دانشگاه ها نقش حیاتی دارند.
- تغییرات در زمینه های علوم و تکنولوژی و فناوری های ذخیره سازی و انتقال و استفاده از آنها سریع است و مدیریت های دانشگاه های آینده باید توانایی آماده سازی دانشگاه برای اینگونه تغییرات و هماهنگی با تحولات جهانی را داشته باشند.
- دانشگاه های آینده باید توانایی آماده سازی دانشجویان برای بروز بودن و استفاده از فناوری های نو را داشته باشند.
- برنامه های دانشگاه آینده نیز باید انعطاف پذیری بیشتری نسبت به حال داشته و به خصوص با توجه به نیاز روز جوانان از نظر امور اجتماعی، انسانی و سلامت فرد و جامعه نقش مؤثرتری داشته باشد.
- با توجه به رشد دستگاه های ذخیره و فراوری اطلاعات و انجام محاسبات و حل تئوریکی مسائل معمول توسط ربات ها، روش های آموزشی تغییر یافته و آموزش های دانشگاهی در آینده حول مواردی چون نوآوری ها، ایجاد خلاقیت و تجزیه و تحلیل مسائل روز خواهد بود.
- بخش مهمی از فعالیت های علمی- عملی، توسط ربات های هوشمند انجام خواهد شد و برای مثال تشخیص بیماری های معمول توسط ماشین خواهد بود و ربات ها اکثر جراحی ها را انجام خواهند داد. در آینده یک مچ بند هوشمند ضعفهای سیستم بدن انسان را قبل از رسیدن به حالت بحرانی پیش بینی می کند و بر اساس آن پیشنهاد معالجه می دهد.
- با پیشرفت فناوری ها، حدود 50 درصد از شغل های فعلی توسط ربات ها و ماشین ها انجام خواهد گرفت و تعداد کمتری شغل جدید به وجود خواهد آمد و لذا برنامه ریزی های آموزشی باید به گونه ای باشد که دانش آموختگان دانشگاهی در شرایط نامطلوب بیکاری قرار نگیرند.
- دانشگاه های آینده باید بتوانند بخش مهمی از بودجه مورد نیاز خود را از بخش خصوصی تأمین کنند، چون دولت ها نخواهند توانست و علاقمند نخواهند بود متخصص برای بخش خصوصی تربیت کنند.
- از طرف دیگر بخش خصوصی برای رفع نیازهای خود آموزش های خاص سفارش خواهد داد و دانشجو نیز برای اشتغال خود به فراگیری آموزش های کاربردی خاصی علاقمند است، چون دانشجویان خیلی از مطالب علمی را از طریق امکانات عمومی آموزشی، فرا خواهند گرفت.
- برای آموزش ها، محدودیت های زمانی و مکانی از بین خواهد رفت ولی تا سال های زیادی برای آموزش های خاص، از استادان توانا و هماهنگ با شرایط روز استفاده خواهد شد.
- کلاس ها و آموزش های آینده، دانشجومحور بوده و مبتنی بر فعال بودن جدی فراگیرنده در آموزش است و ایجاد روحیه خلاقیت، جامع نگری، پژوهشگری، نوآوری و آینده نگری از خصوصیات آموزش است و نسبت به انگیزشی و تجزیه و تحلیلی بودن تأکید می شود.
- آموزش های اضافی که کاربرد کمتری دارند حذف شده و در عوض امور اجتماعی، انسانی و اخلاقی و سلامت افراد و جامعه نقش پررنگتری پیدا خواهند کرد. شاید درس بهداشت و سلامت فرد و جامعه از عمومی ترین درس ها باشد و موضوعات پیشرفته در بیولوژی، داروها، روان شناسی و تغذیه اهمیت خاص پیدا کند، چون هرکس نسبت به سلامت خود و اطرافیانش اهمیت بیشتری قائل خواهد شد.
- در آموزش های آینده مهارت های اجتماعی چون همدلی، شفقت، مشارکت و کارگروهی مورد توجه است.
- کلاس های آموزشی به شکل سیال و شبکه ای خواهد بود. مثلاً صبح کلاسی است از یک استاد در کشوری دیگر و عصر کلاسی است از استاد دیگر در کشوری دیگر و انجام رسالههای دکتری توسط استادان از چند کشور مختلف و طرحهای تحقیقاتی توسط گروهی از محققان کشورهای مختلف انجام می شود.
- امکانات آموزشی و فضای مجازی باعث مستغنی شدن از استاد و معلم نخواهد شد. این امکانات به کمک آموزش و پژوهش میآید و روشهای تدریس از حالت پر کردن سطل به حالت برانگیختن، به تفکر واداشتن، برافروختن آتش و فراگیری فعالیت های اشتراکی، زندگی بهتر و ایجاد ذهن خلاق و تجزیه و تحلیلگر و آموزش پویا تبدیل می شود.
- مدیریت آموزش بر پایه مشارکتی (چند استادی و مشارکت استاد و دانشجو و مشارکت دانشجویان)، اولویت بخشی به توسعه پایدار و آینده محیط زیست و نیازهای آینده کشور خواهد بود.
- دانشگاه ها بین المللی تر شده و تلاش می کنند از علوم دنیا حداکثر استفاده را ببرند. استفاده از استادان و دانشجویان متقابل و همکاریهای پژوهشی بین المللی رونق بیشتری می گیرد.
- توجه به کلان روندهای جهانی و ملی در آموزش، مثل کلان روندهای یادگیری الکترونیکی و آموزش های ملی و بین المللی رونق می گیرد.
- دانشگاه ها دانش بنیان بوده و برای استفاده از علم درعمل تلاش بیشتری خواهند داشت و به فناوری های پیچیده مورد نیاز جامعه توجه بیشتری خواهد شد و نوآوری جزو شاخصه های اساسی دانشگاه ها خواهد بود.
- دانشگاه های آینده ریشه و پایه در دانشگاه دارند ولی شاخ و برگشان در کشور و جهان گسترده است و ضمن اینکه مستقل هستند، با دانشگاه ها و مؤسسات علمی کشور و جهان شریکند.
- دانشگاه های آینده از نظر فناوری های روز مجهز بوده و ارتباطات اجتماعی قوی با جامعه دارند.
- به کیفیت و کارآمدی بالای علم بهای زیادی می دهند و برای افزایش کارآمدی امور در جامعه، فعالیت می کنند.
- هماهنگ با فناوری های روز بوده، دارای اخلاق اجتماعی انسانی و آگاه نسبت به شرایط اجتماعی و نیازهای جامعه می باشند.
- هرچه علوم پیشرفت می کند فاصله دانشمندان و افراد جامعه بیشتر شده و از طرف دیگر سیاستمداران با دید خاص و معمولاً حزبی به جامعه و نیازهای آن می نگرند. در نتیجه وظیفه دانشگاه ها سنگین تر شده و باید به واقعیت ها و نیازهای حال و آینده جامعه توجه بیشتری داشته و روش های جدیدی برای بالا بردن سطح علمی و آگاهی جامعه ابداع کرده و توسعه و پیشرفت جامعه را با هدف سلامت و سعادت بیشتر افراد در جامعه تبلیغ کرده نشر دهند.
- دانشگاه های آینده باید آیندهساز باشند تا بتوانند نقش برجسته خود را در جامعه ایفا کنند.
- دانشگاه های آینده باید مستقل و تلاشگر در ایجاد نوآوری و خلاقیت، نواندیش، نوآفرین، کارآفرین، کیفیت گستر، تأمین کننده نیازهای علمی روز کشور و رضایتمندی جامعه باشند.
- دانشگاه های آینده جامع نگر بوده و به علم و دانش بدون درز و مرز مینگرند و در نتیجه فاصله بین رشته ها و تخصص ها را برداشته و به آموزش و پژوهش برحسب نیاز روز و بدون توجه به رشته ها و گروه بندی های فعلی دامن می زنند.
- ساختار درختی رشته ها صحیح نیست. علوم انسانی و اجتماعی با هنر و علوم پایه و فنی- مهندسی و پزشکی و ... باید حالت شبکهای درهم تنیده داشته باشد. دلیل رشدچندرشته ای ها و میان رشته ای ها و ماورایرشته ایها و فرارشته ایها نشانه ماهیت علم و ضرورت شبکهای بودن آموزش و پژوهش است.
- دانشگاه وقتی دانشگاه است که بتواند ظرفیت شناختی جامعه، ظرفیت تأملگری و انتقادگری سازنده جامعه را ارتقا دهد. ظرفیتهای کنش کلامی و ارتباطی را تسهیل کند. علایق شناختی را تنها به شناخت ابزاری تقلیل ندهد بلکه شناخت انتقادی و رهاساز مردمان را تقویت کند.
- دانشگاه برای این نیست که فقط دانش تخصصی تولید کند بلکه تولید معنا و تولید ارتباط هم از او انتظار میرود. دانش کنترل کافی نیست، دانش رهایی نیز لازم است.
- همه دانشگاه های آینده باید به موضوع مهم سلامت با تعریف جامع آن (سلامت جسم، روان و سلامت اجتماعی- معنوی) بپردازند و سلامت را از اصلی ترین معیارهای جوامع پیشرفته تلقی کنند.
- در آینده ای نزدیک امکان سریع و در جای ترجمه زبانهای علمی و فعال دنیا فراهم میشود و زبانهای مختلف سدی برای انتقال علوم نخواهند بود. پس برای بقای زبانهای رسمی و ملی کشورها که پتانسیل زبان علمی بودن را دارند باید تلاش کرد و برای حفظ اجزاء فرهنگ و تمدن آمادگی داشت (زبان فارسی در حال رشد و توسعه نیست!؟)
- آموزش پزشکی پاسخگو «Socially Accountable Medical Education» باید در دانشگاه های علوم پزشکی معمول شود. پژوهش و ارائه خدمات پزشکی باید از کیفیت مطلوب برخوردار و منطبق بر اولویت های سلامت جامعه و کشور باشد. توجه به مراقبت های اولیه، توجه به سالم ماندن افراد قبل از گرفتار شدن به بیماری، تأمین عدالت در سلامت و توجه به محرومین از موضوعات حائز اهمیت است.
- آموزش و پژوهش پزشکی باید ضمن برخورداری از کیفیت مطلوب منطبق بر اولویت های سلامت جامعه و کشور بوده، پیشگیری و سالم ماندن انسان ها بر درمان اولویت خاص داشته باشد.
- در گزینش دانشجویان و آموزش پزشکی باید سهم مهمی برای قشرها و مناطق محروم جامعه منظور شود.
- همه دانشگاه ها باید نسبت به امور اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، زیست محیطی و ارزش های اجتماعی حساس بوده و ضمن آموزش صحیح، مسئولیتپذیری دانش آموختگان را در این زمینه های مهم افزایش دهند.
- شرایط شکل گیری شرکت های زایشی و دانش بنیان در دانشگاه ها تقویت گردد.
- دانشگاه ها باید توسعه پایدار جوامع را تبلیغ کرده و لذا توجه خاصی به عوامل اثرگذار بر توسعه پایدار چه منفی و چه مثبت داشته باشند.
- از آنجا که به طور قطع دنیا به طرف گفتمان بیشتر و مراودات بین المللی به جای جنگ ها و درگیری ها پیش خواهد رفت. دانشگاه ها باید آمادگی های لازم برای این نوع شرایط را فراهم سازند.
- ترویج نگاه آینده نگری و عمیق نگری به جای روزمرگی و سطحینگری از وظایف دیگر دانشگاه های آینده است.
- دانشگاه های آینده باید شرایط خاص اقلیمی کشور را مورد توجه قرار داده و با توجه به محدودیت ها و مشکلاتی که در آینده از نظر آب، محیطزیست، نابودی دریاچه ها، تالاب ها، رودخانه ها و غیره به وجود خواهد آمد برنامهریزی خاصی داشته باشند.
- با توجه به «جایگاه هنر در جامعه تعالی گرای ایرانی، دانشگاه های هنر باید به دو مقوله آینده پژوهی هنر» و «کاربرد هنر در مطالعات آینده پژوهی» را مورد توجه قرار دهند.
- دانشگاه های هنر باید تحولات محتمل هنر در آینده را مورد توجه قرار داده و با توجه به عوامل کلیدی فرهنگی و اجتماعی در شکل گیری خلاقیت ها و ذوق های هنری آینده، اثرگذار باشند.
- دانشگاه های هنر باید توجه ویژهای به مقوله هنر و بهره گیری از آن برای گسترش فرهنگ ایرانی در جهان داشته باشند.
- توسعه و نشر نگرش بین رشته ای از منظر هنری نیز از وظایف دانشگاه های هنر در آینده است».
دکتر محمد شاهدی معاون پژوهشی علوم محض و کاربردی فرهنگستان علوم و استاد دانشگاه صنعتی اصفهان
Buty, koszulki, bluzy Męskie
Report