بیست و دومین جلسه کمیسیون پیشبرد ریاضیات فرهنگستان علوم به ریاست آقای دکتر محمدرضا عارف رئیس کمیسیون و با حضور آقایان دکتر رضا اجتهادی (به ­صورت برخط)، دکتر جعفر توفیقی، دکتر مگردیچ تومانیان، دکتر پرویز جبه ­دار مارالانی، دکتر علی رجالی (به­ صورت برخط)، دکتر رحیم زارع نهندی، دکتر طاهر قاسمی هنری (به­ صورت برخط) و دکتر محسن محمدزاده تشکیل شد.

در ابتدای جلسه آقای دکتر عارف ضمن خوشامدگویی به اعضا و ابراز خوشوقتی از اینکه پس از دوره کرونا مجدداً جلسات کمیسیون شکل گرفته است، با اشاره به نامگذاری سال 2022 میلادی به نام سال علوم پایه و لزوم توجه جدی به علوم پایه در همه سطوح مخصوصاً ریاضیات برای ارتقاء علم و فناوری و توسعه جوامع، اظهار امیدواری کرد که این جلسات و جلسات کارگروه تخصصی کمیسیون به ­طور جدی و با نظم و برنامه پیگیری و تشکیل شوند. دکتر عارف همچنین بر ضرورت توجه به موضوعات کلان مرتبط با ریاضیات، متناسب با اهداف و شأن و جایگاه فرهنگستان علوم تأکید و بر لزوم توجه به مسائل فراسازمانی و ارائه رهنمودها و پیشنهادهای کلان تصریح کرد. دکتر عارف در ادامه افزود که باید علت ­یابی دقیقی انجام شود که چرا علی­رغم سابقه درخشان تاریخی و تمدنی ایران در زمینه علوم بخصوص ریاضیات، در حال حاضر وضع ریاضیات کشور مناسب نیست. ایشان در این زمینه اظهار داشت: نباید در این مسیر به سراغ معلول­­ ها رفت بلکه ضروری است علت­­ های اصلی احصاء و چاره­ اندیشی شوند. رئیس کمیسیون پیشبرد ریاضیات فرهنگستان علوم سپس با توجه­ دادن به اینکه پشتوانه کمیسیون، انجمن­ های علمی مرتبط هستند، مشارکت انجمن­ های ریاضی و آمار و اتحادیه انجمن ­های علمی مرتبط با ریاضیات که خوشبختانه رؤسای­شان در کمیسیون عضو هستند را بسیار حائز اهمیت دانست. آقای دکتر عارف در پایان اظهار امیدواری کرد که کمیسیون بتواند با پرداختن به چالش ­های اساسی و جدی کشور و در حد ظرفیت فرهنگستان، نظرها و رهنمودها را جمع ­بندی و پیشنهادهای عملی به مسئولان ذیربط ارائه کند.

در ادامه آقای دکتر مگردیچ تومانیان رئیس شاخه ریاضی فرهنگستان علوم گزارش مبسوطی از برنامه­ ها و فعالیت­ های کمیسیون و اقدامات انجام­ شده در سالیان اخیر ارائه و اظهار کرد که با پیگیری کمیسیون، خوشبختانه بسیاری از پیشنهادها مورد توجه مسئولان ذیربط قرار گرفته و رهنمودهای فرهنگستان مؤثر واقع شده است. امیدواریم سایر پیشنهادهای کمیسیون نیز با پیگیری جدی­ در سطح کشور عملی شوند.

آقای دکتر علی رجالی عضو حقیقی کمیسیون نیز گزارش مبسوطی از وضع موجود ریاضیات در کشور و مسائل و چالش­ های پیش رو هم در آموزش عمومی و هم در آموزش عالی ارائه کرد. ایشان مشکل اساسی را مشکل دبستان دانست و اظهار داشت که اولین قدم تلاش برای حل مشکلات آموزش ابتدایی و ارتقاء جایگاه معلمان است.

در ادامه جلسه هرکدام از اعضا به بیان نظرها و دیدگاه­ های­شان پیرامون موضوعات مطرح ­شده پرداختند و پیشنهادهایی برای ادامه فعالیت کمیسیون و کارگروه ارائه کردند. جمع بندی تصمیمات جلسه به شرح ذیل است:

گزارش فعالیت­ ها و اقدامات کمیسیون در سال­ های اخیر تنظیم و از سوی رئیس کمیسیون به رئیس فرهنگستان ارائه شود.

در جلسات کمیسیون تمامی اعضای حقوقی و حقیقی شرکت کنند. همچنین نماینده ­ای از وزارت آموزش و پرورش و رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز در جلسات حضور داشته باشند.

کارگروه تخصصی کمیسیون به ریاست آقای دکتر تومانیان تشکیل شوند. در حقیقت شاخه ریاضی فرهنگستان دبیرخانه علمی کمیسیون باشد و محورها و موضوعات اساسی در کارگروه تعیین و اولویت­ بندی شده و به کمیسیون پیشنهاد شوند.

جلسات کمیسیون هر 8 هفته یک­بار تشکیل شوند. به­ دلیل جلسه همزمان، استثنائاً جلسه بعدی سوم شهریورماه ساعت 10:30 تشکیل خواهد شد.

1000 کاراکتر باقی مانده


IMAGE گفت‌وگوی شرق با رضا داوری اردکانی درباره «بلای بی‌تاریخی و جهان بی‌آینده»
خرد گمشده زمانه ما
IMAGE گفتاری از دکتر علی‌اکبر صالحی
ویژگی های حکمرانی خوب
IMAGE گفتگوی ایسنا با دکتر سید مصطفی محقق داماد
علم نه مسلمان است و نه کافر!
IMAGE گفتگوی ایسنا با دکتر محمد صال مصلحیان
اعتلای علوم پایه، گامی اساسی در مسیر توسعه