فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران، با استناد به مفاد اساسنامه اش و احساس وظیفه در کمک و همراهی با نظام اجرائی کشور؛ از دی ماه سال گذشته کارگروهی را به منظور تدوین سیاستهای پیشنهادی در حوزه علم و فناوری در برنامه هفتم توسعه تشکیل داد و با تکیه بر ظرفیت گرانسنگ نیروی انسانی خود و دیگر فرهیختگان جامعه علمی کشور و با صرف بیش از 700 نفر ساعت وقت، مبادرت به امر تدوین دیدگاههای فرهنگستان در بخش علم و فناوری و در سه بخش "آموزش و فرهنگ عمومی"، "آموزش و پرورش" و "آموزش عالی" کرد. جمع بندی فعالیت کارگروه به نظر گروه های علمی و شورای علمی فرهنگستان رسید و نظر نهایی فرهنگستان، در قالب یک نسخه گزارش مدیریتی جمع بندی و از سوی رئیس فرهنگستان علوم به رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور منعکس شد. 

در این گزارش تأکید شده است که:

  • ایجاد تحول در جامعه جز از مسیر تحول در نظام علمی کشور متصور نیست. در همین رابطه عرصه آموزش، نخستین مداخله‌ فراگیر و سازمان یافته‌ اجتماعی برای خلق ارزش و سرمایه‌ انسانی محسوب می‌شود. به طوری که ارتقاء کیفی نظام آموزش و پرورش بستر رشد و اعتلای آموزش عالی را نیز فراهم خواهد آورد.
  • هدف گذاری این گزارش منحصرا بخش آموزش، پژوهش و علم و فناوری است که از طریق مطالعه اسناد بالادستی؛ آسیب شناسی برنامه های توسعه گذشته؛ بررسی چالش ها و میزان موفقیت برنامه ششم توسعه، به طرح دیدگاهها و نظرات خود پرداخته است.
  • در فرایند تدوین این گزارش که از دی ماه سال پیش آغاز شد چهار کمیته موضوعی و سیاستی به صورت جداگانه تشکیل و با صرف قریب به 700 نفر ساعت و بهره گیری از بیش از 45 نفر از صاحب نظرانِ گروههای شش گانه علمی فرهنگستان و نیز از همراهی اتاق های فکر و دیگر اندیشمندان دانشگاهها و مراکز پژوهشی؛ به ترتیب به بررسی اسناد بالادستی، آسیب شناسی برنامه های گذشته و نهایتا طرح دیدگاهها و نظرات خود پرداخته شده است.
  • اسناد بالادستی که در جریان تهیه گزارش مورد توجه بوده است عبارتند از: بیانیه گام دوم انقلاب، سند تحول دولت سیزدهم، سیاستهای کلی علم و فناوری، سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی، سند چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران، قانون حمایت از شرکتها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات، قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور، سند دانشگاه اسلامی، برنامه های توسعه پنج ساله گذشته (چهارم، پنجم و ششم)، سند ملی آمایش سرزمین، سند آمایش آموزش عالی، و سند نقشه جامع علمی کشور.
  • خروجی فعالیت کارگروه گزارش ذیل است که طی آن ابتدا به طور اجمال به معرفی و ظرفیت فرهنگستان پرداخته شده و سپس آسیب های برنامه ششم همراه با داده های آماری مطرح شده است. در بخش اصلی و پایانی گزارش؛ دیدگاهها و نظرات فرهنگستان در قالب توصیه هائی در سه حوزه آموزش و فرهنگ عمومی، آموزش و پرورش و آموزش عالی ارائه شده است.
  • در بخش توصیه ها تلاش شده است تا حسب مورد و ارتباط موضوع، ابتدا به موارد سیاستی و سپس به توصیه های اجرائی پرداخته شود. ضمن اینکه در مواردی نیز کلید واژه ها و عبارات، به دلیل اهمیت موضوع درشت نمائی شده است.

 

دریافت فایل دیدگاه های فرهنگستان علوم در ارتباط با برنامه پنجساله هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

 

 

1000 کاراکتر باقی مانده


IMAGE گفت‌وگوی شرق با رضا داوری اردکانی درباره «بلای بی‌تاریخی و جهان بی‌آینده»
خرد گمشده زمانه ما
IMAGE گفتاری از دکتر علی‌اکبر صالحی
ویژگی های حکمرانی خوب
IMAGE گفتگوی ایسنا با دکتر سید مصطفی محقق داماد
علم نه مسلمان است و نه کافر!
IMAGE گفتگوی ایسنا با دکتر محمد صال مصلحیان
اعتلای علوم پایه، گامی اساسی در مسیر توسعه