دبیرخانه شورای آیندهنگاری فرهنگستان علوم با همکاری مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، نشستی با موضوع پیشرانهای تحولآفرین علم و فناوری ایران آینده با تمرکز بر علم و فناوری برگزار کرد.
به گزارش روابط عمومی فرهنگستان علوم، دکتر علیرضا نصر اصفهانی عضو هیئت علمی مرکز پژوهشهای مجلس در این نشست با مقدمهای از پیشینه این نشستها، توضیحاتی پیرامون فناوری ساخت آینده از مسیر گفتمانسازی ارائه کرد.
دکتر ناصر باقری مقدم دبیر شورای آیندهنگاری فرهنگستان علوم با موضوع پیشرانهای تحولآفرین علم و فناوری و نسبت آن با ایران آینده سخنرانی کرد.
وی بیان کرد: در کنار این امر که نمیتوان سناریوهای تولید شده بینالمللی را نادیده گرفت، باید توانمندی ترسیم سناریوهای بومی با رعایت ملاحظات ملی را در کشور تقویت کرد و توجه ویژهای به متدولوژی مورد نیاز کشور در این زمینه داشت.
دبیر شورای آیندهنگاری فرهنگستان علوم در ادامه با مروری بر چند گزارش بینالمللی به مدلهایی علمی تولید سناریو بومی از قبیل درون قالبی و آشیانهسازی اشاره کرد و مطالعه موردی در حوزه سناریوهای تغییرات اقلیم مبتنی بر اقتضائات کشور ارائه و ابراز امیدواری کرد که در ادامه راه چارچوب آیندهپژوهی مبتنی بر نیاز و توانمندی داخل در دبیرخانه شورای آیندهنگاری فرهنگستان تدوین و در فرهنگستان اجرایی میشود.
در ادامه دکتر علی بابایی، مدیرکل فناوری وزارت صمت با ارائه گزارشی از تلاشهای انجام شده در وزارت صمت، بر مسیر تحقق آیندهای مطلوب با مشاهده سناریوهای جهانی تأکید کرد.
وی اشاره کرد که در آسیای جنوب شرقی مسیر فناوری صنعتیمحور و در امریکای لاتین تأکید بر علم و تحقیقات است.
بابایی اظهار کرد: تجربه کره جنوبی در دوران ژنرال پارک از تشویق صنایع بزرگ به حضور در بازارهای صادراتی حکایت دارد و در همین راستا تعداد پتنتهای شرکت سامسونگ از مجموع دانشگاهها دنیا پیشی گرفت و این به نقش مغفول مانده بنگاههای بزرگ در R&D ایران دلالت دارد.
وی اضافه کرد: در کشور توجه به افزایش کمی شرکتهای دانش بنیان کوچک مقیاس بوده است. بنگاههای بزرگ کمتر دیده شدند و فقط به وجوه خدمات تولیدی آنها دقت شد. لذا حمایتهای موجود در زیست بوم دانش بنیان با واقعیت موجود تناسب ندارد. دکتر بابایی در پایان به مهمترین ایزارهای حاکمیتی در ترغیب بنگاههای بزرگ اشاره کرد.
دکتر روح الله سهرابی رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم در این نشست با تشریح وضعیت فعلی توسعه علم و فناوری از منظر پیشرفتهای علمی ابداعات فناورانه، نیازهای جامعه، سیاستها، سرمایهگذاری، حکمرانی و سرمایه انسانی بیان کرد: شاخصهای نوآوری با شاخص تولید علم اگرچه نامتناسب است، لیکن در مسیر توسعه و پیشرفت قرار داریم.
وی در ادامه روندهای تحولآفرین آموزش عالی را مرور کرد که اهم آنها تاثیر روند رو به رشد هوش مصنوعی، کاهش اعتماد به آموزش، تطابق با نیازهای در حال تغییر بینالمللیسازی و اهمیت رهبری نوآور آموزش عالی است.
سپس نقشه راه تحول آموزش عالی توسط دکتر سهرابی به بحث گذاشته شد و گفتگویی پیرامون آن انجام پذیرفت.
در انتهای نشست دکتر باقری مقدم، دبیر شورای آیندهنگاری فرهنگستان علوم تأکید کرد: نشستها با موضوع ایران آینده به صورت دورهای ادامه خواهد داشت و ارتباط مستمری فیمابین اعضای فرهنگستان علوم و آیندهپژوهان کشور در موضوعات مهم ایجاد خواهد شد.
Report