شورای علمی فرهنگستان علوم امروز (14 بهمن 1403) میزبان دکتر علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش بود. در این نشست که با حضور اعضای پیوسته و رؤسای گروههای علمی فرهنگستان علوم برگزار شد، دکتر علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش، در این نشست به تشریح چالشها و برنامههای وزارتخانه تحت مدیریتش پرداخت.
وی با اشاره به سابقه معلمی خود در مناطق محروم، بر پیچیدگی و دشواری کار در آموزش و پرورش تاکید کرد و گفت که مسیرهای پیشین در این حوزه موفق نبودهاند.
دکتر کاظمی با بیان اینکه آموزش و پرورش از مسائل کلان برون سازمانی مانند کماهمیتی و سیاستزدگی رنج میبرد، اظهار داشت: این وزارتخانه همواره مورد بیمهری قرار گرفته و در اولویت دولتها نبوده است. با این حال، در دولت چهاردهم این رویکرد تغییر کرده و تاکنون ۱۷ جلسه برای رفع مشکلات این حوزه برگزار شده است. وی همچنین به آسیبپذیری نظام آموزشی از تغییرات مدیریتی ناشی از تغییر دولتها و مجالس اشاره کرد و گفت که حقوق معلمان نیز در میان دستگاههای دولتی از کمترین میزان برخوردار است.
وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از جذب نیروهای انسانی به صورت غیرهدفمند، تاکید کرد که جذب نیرو باید صرفا از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی صورت گیرد.
وی مشکلات درون سازمانی را از عوامل ناکامی در اجرای سند تحول بنیادین دانست و به تغییر نقشهای تربیتی خانواده، مدرسه و جامعه اشاره کرد. به گفته کاظمی، در حال حاضر نقش خانواده و مدرسه کمرنگ شده و فضای مجازی جایگزین آنها شده که این امر موجب ایجاد تعارضات جدی در ارزشها شده است.
کاظمی با تاکید بر لزوم تغییر ریلگذاری در آموزش و پرورش، به معیوب بودن برنامه درسی و ساختار نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد. وی گفت که برنامه درسی فاقد فعالیتهای هویتبخش است و ارتباطی میان برنامهها وجود ندارد. همچنین در ارزیابیها، تنها به ساحت علمی توجه میشود.
وی تحول در برنامه درسی را اساسیترین برنامه در اجرای سند تحول بنیادین دانست و تصریح کرد که برنامه درسی باید مهارت محور بوده و فراتر از کلاس درس باشد. وزیر آموزش و پرورش همچنین خواستار بازنگری در ساختار نظام تعلیم و تربیت شد و گفت که باید سهم حوزه نظری به دانشآموزان مستعد اختصاص یابد و ۸۰ درصد دانشآموزان به سمت رشتههای مهارتی هدایت شوند.
دکتر کاظمی با بیان اینکه ۵۱ کلان مسئله در حوزه آموزش و پرورش احصا شده است، از جمله هوش مصنوعی و تولید محتوا برای مدارس، گفت که برای حل این مسائل، کارگروههای تخصصی تشکیل شده است.
وی همچنین به اجرای برنامه هفتم، رفع مشکلات دانشگاه فرهنگیان و رجایی و پیگیری آسیبهای اجتماعی اشاره کرد و بر رویکرد عدالت و توسعه فضاهای آموزشی و کیفیت بخشی تاکید کرد. او همچنین از طراحی یک مدل برای ارتقای آموزشی در شهر قدس خبر داد که بر توانمندسازی معلمان و تجهیز مدارس متمرکز است.
وزیر آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد که همه این موارد منوط به توجه ویژه به معلمان است، زیرا معلم بیانگیزه نمیتواند نظام تعلیم و تربیت را به اهدافش برساند. وی از تهیه دو اطلس آسیبهای اجتماعی و فضاهای آموزشی خبر داد و گفت که دغدغه نظام تعلیم و تربیت را دارد و در این مسیر از هیچ تلاشی دریغ نخواهد کرد.
Report