به همت وابستگی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استانبول و با مشارکت دانشگاه سلطان محمد فاتح، همایش بینالمللی «میراث الهی؛ قرآنهای مزین: تجلی اقتدار و معنویت» در شهر استانبول برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و اطلاعرسانی فرهنگستان علوم، دکتر مرتضی کریمینیا، عضو وابسته فرهنگستان علوم و پژوهشگر قرآنهای دستنویس با ارائه مقالهای با موضوع «قرآننویسی منظّم و باقاعده در ایران از قرن پنجم تا دهم هجری و تأثیر آن در کتابت قرآن از عصر عثمانی تا امروز» گفت: کتابت مصاحف قرآنی امروزه از ویژگیهای هنری خاصی برخوردار است.
وی ادامه داد: یکی از مهمترین این ویژگیها کتابت منظم و با قاعدۀ آیات قرآن در هر جزء و هر صفحه است. یکی از معروفترین قرآنهای کتابت شده در قرن بیستم میلادی به خط حامد الآمدی(Hamid Aytaç)، خوشنویس معروف ترکیه به همین شکل منظم کتابت شده است.
کریمینیا اظهار کرد: صفحات این قرآن، حاوی ۱۵ سطر است و پایان هر صفحه به انتهای یک آیه ختم میشود. همچنین هر یک از اجزای سی گانه این قرآن، به دقت در ۲۰ صفحه یا ۱۰ برگ طراحی و کتابت شدهاند. من نام این نوع از کتابت قرآن را کتابت منظّم و باقاعده میگذارم. قرآن کتابت شده به خط عثمان طه، خوشنویس سوری، که در چند دهۀ اخیر با عنوان وزارت حج عربستان سعودی در کشورهای اسلامی مختلف توزیع شده است، نیز از همین الگو تبعیت میکند.
نشست «میراث الهی؛ قرآنهای مزین: تجلی اقتدار و معنویت» فرصتی ارزشمند را برای علاقهمندان به مطالعات قرآنی و هنر اسلامی فراهم کرد تا با تحولات تاریخی، سبکشناسی و چالشهای پیش روی این هنر نفیس آشنا شوند. استقبال گسترده از این برنامه نشان داد که هنر تذهیب قرآن نهتنها در گذشته، بلکه در دوران معاصر نیز همچنان جایگاه مهمی در مطالعات اسلامی و هنری دارد.
Report